Aplikacje w smartfonach ? nowy kierunek dla konsumentów.
Pojawienie się na rynku pierwszych smartfonów, wywołało nie lada rewolucję. Co więcej, nie ograniczała się ona tylko do branży produktów telekomunikacyjnych, ale zaczęła stopniowo i z biegiem czasu, opanowywać różne branże, dedykowane klientom o odmiennych profilach potrzeb. Wszystko za sprawą jednego prostego hasła…które właściwie funkcjonuje w naszym języku pod różnymi postaciami. Chodzi o aplikacje mobilne, a więc ?apki?, ?appki?, ?apy? – nazewnictwo nieco zróżnicowane, ale wiadomo o co chodzi, przedmiot zainteresowania pozostaje bez zmian.
Co do wachlarza aplikacji, nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia z bardzo rozbudowanym i zróżnicowanym zestawem rozwiązań. Same kategorie aplikacji, których używają producenci do sprawniejszego filtrowania swoich produktów, już nasuwają myśl, że lista jest długa. Przykładowo: mamy aplikacje biznesowe, aplikacje z gatunku sport ? wsparcie dla treningów personalnych, liczniki kalorii, skanery wartości odżywczych na podstawie skanu produktu. Dodatkowo, nie można zapominać o grach, takich jak kultowe, mające rzesze fanów na całym świecie i wśród użytkowników różnych smartfonów ? Angry Birds.
Dystrybucja aplikacji, to tez doskonały sposób na reklamę i promocję. Dlaczego? W trakcie ładowania aplikacji lub odkrywania kolejnych funkcji, często natkniemy się na materiały reklamowe. A to logo i strona www producenta, a to zachęta do sprawdzenia innych rozwiązań tej marki.
To wynik działania testerów oprogramowania, którzy na podstawie ocen grupy testowej, optymalizują elementy reklamowe/promocyjne tak, by lepiej zapadały one w pamięć.
Aplikacje to też sposób na poznanie preferencji klientów czy odbiorców poszczególnych produktów/usług. Sposób, w jaki personalizowane są aplikacje, stanowi wskazówkę dla firm, w jakim kierunku powinny one rozwijać siatkę swoich produktów. Nawet aplikacje płatne, cieszą się dzisiaj dużym zainteresowaniem, ponieważ pozwalają uczynić swój smartfon jeszcze bardziej spersonalizowanym i dopasowanym do trybu codziennego funkcjonowania. Nie dziwi więc fakt, że przybywa firm tworzących aplikacje, zaś rankingi poszczególnych ?appek? stanowią potem wyznacznik dla użytkowników odnośnie tego, które aplikacje z jakiej kategorii, to na chwilę obecną ?must have? w smartfonie, niezależnie od marki producenta. Należy się spodziewać, że ów stan rzeczy wcale szybko się nie zmieni, no chyba, że w kierunku jeszcze większego i bardziej zaawansowanego personalizowania aplikacji dla użytkowników smarfonów.
Aplikacje mobilne, jako sposób na promocję marek
Tak jak kiedyś szczytem marzeń była Nokia 3210 z kultową grą Snake, będąca wyznacznikiem luksusu i lansu, tak kilka lat temu zaczęła wyglądać sytuacja ze smartfonami. Dzisiaj, takie telefony ma coraz więcej użytkowników, a kolejne ich odsłony wprost zalewają rynek. Przybywa nawet marek, z którymi możemy zetknąć się na polskim rynku. Smartfony, mają być z założenia telefonami, które stanowią zintegrowane z preferencjami użytkowników narzędzia .w związku z tym, obserwujemy też bardzo intensywny wzrost zainteresowania aplikacjami. Ich użytkowanie to jedno, skupmy się jednak na marketingowej stronie funkcjonowania takiego oprogramowania na rynku.
Popularne ?appki?, to przecież doskonały sposób na promowanie i reklamowanie wśród targetu potencjalnych odbiorców produktów i usług. Przykład? Firma Nike, producent wielu kultowych modeli obuwia sportowego. Aplikacja Nike Running, stanowiąca pewnego rodzaju narzędzie monitorujące parametry u osób uprawiających jogging, jest też w rzeczywistości wabikiem, mającym zachęcać do sięgania po buty biegowe nike. Swoją drogą, zabieg udany, bo jest wykazana zależność, która pokazuje, że osoby korzystające z aplikacji Nike, biegają właśnie w butach tej marki. Efekt osiągnięty, sprzedaż nakręcona, klient w więzi z marką. Na pewno wróci po kolejne produkty Nike.
Innym zabiegiem, bazującym na aplikacjach, a nastawionym na przyciągnięcie uwagi klienta i zaangażowanie w proces zakupowy, jest kreowanie różnych aplikacji, mających na celu ułatwienie dostępu do promocji, zniżek i różnych akcji związanych z danymi markami. Szczególnie w branży odzieżowej, popularnym rozwiązaniem jest umieszczanie w sklepach, na plakatach ? specjalnych fotokodów. Zeskanowanie kodu na smartfon, uprawnia do upustu na zakupy, a także pozwala na zbieranie punktów w programach lojalnościowych etc.
Aplikacje mobilne, to także rozwiązanie, które zleca się różnym firmom ? agencjom interaktywnym. Firmy te, mają za zadanie przygotowanie takiej aplikacji, która będzie odpowiadała na potrzeby klientów/głównego targetu danej marki. Czasem aplikacja jest tworzona w oparciu o odgórne założenia. W innych przypadkach jednak, całą kreację zleca się firmie, a potem ewentualnie wprowadza modyfikacje, które pozwalają na uzyskanie ostatecznego efektu, nastawionego na zwiększenie zysków konkretnej marki.